پایگاه خبری صدای میراث – مریم جلیلوندفرد: پس از بیش از دو دهه و با هزینهای بیش از یک میلیارد دلار، «موزه بزرگ مصر» در مجاورت اهرام جیزه افتتاح شد؛ موزهای ۵۰۰ هزار مترمربعی با بیش از ۱۰۰ هزار اثر تاریخی که با برندسازی جهانی مراسم افتتاح، نگاه جهان را به تمدن مصر باستان بازگرداند.

برندسازی فرهنگی؛ افتتاحی فراتر از یک مراسم
مراسم افتتاح موزه بزرگ مصر با یک کمپین جهانی همراه بود؛ کنسرتهایی که همزمان در شهرهای بزرگ جهان برگزار شد — از برج ایفل در پاریس تا مجسمه آزادی در نیویورک — تا لحظه گذاشتن «آخرین سنگ» توسط رئیسجمهور مصر، عبدالفتاح السیسی، به عنوان نماد تکمیل موزه، در قاب رسانههای بینالمللی ثبت شود.
این اقدام، نمونهای شاخص از برندسازی فرهنگی و دیپلماسی میراث است که نگاه جهانیان را به مصر و اهرام جیزه بازگرداند و قاهره را به پایتخت فرهنگی جهان بدل کرد.
مشخصات و ساختار موزه
موزه بزرگ مصر در جیزه در زمینی به وسعت ۵۰ هکتار و زیربنای ۵۰۰ هزار مترمربع ساخته شده است. سالن اصلی آن ۸۱ هزار مترمربع وسعت دارد و در مجموع بیش از ۱۰۰ هزار اثر تاریخی از دورههای مختلف تمدن مصر باستان را در خود جای داده است.

سالن اختصاصی «توتعنخآمون» با بیش از ۵ هزار اثر، از برجستهترین بخشهای این موزه است. تندیس ۸۳ تنی رامسس دوم نیز در آتریوم اصلی قرار دارد و طراحی شیشهای موزه دید مستقیم به اهرام جیزه را برای بازدیدکنندگان ممکن کرده است.
از هخامنشیان تا ساسانیان در مصر
بخشی از روایت تاریخی موزه به دورههایی اختصاص دارد که ایران باستان در مصر حکومت داشت. نخستینبار در سال ۵۲۵ پیش از میلاد، کمبوجیه دوم مصر را فتح کرد و دودمان بیستوهفتم را بنیان گذاشت. دومینبار نیز در دوران اردشیر سوم، نبرد پلوزیوم دوم به تثبیت حکومت پارسیان در مصر انجامید.
ایران و مصر؛ دو تمدن کهن، دو مسیر در موزهداری
دکتر سیدمنصور سیدسجادی، باستانشناس و سرپرست کاوشهای شهر سوخته، در گفتوگو با صدای میراث میگوید:
«ایران با پیشینه تاریخی عظیم خود هنوز موزهای درخور فرهنگش ندارد. موزههای فعلی پاسخگوی نیازهای ۸۰ سال پیشاند و لازم است مفهوم موزهداری در کشور بازنگری شود.»
او افزود: «باید ساختمانهای پیرامون موزه ایران باستان مانند وزارت خارجه، پست و شهربانی قدیم به فضای موزه ملی افزوده شوند تا آثار تاریخی متنوع کشور بتوانند در جایگاهی شایسته به نمایش درآیند.»

سجادی در ادامه به نمونههای منطقهای مانند عمان اشاره کرد که موزههای بزرگی ساختهاند و حتی برخی آثار ایرانی مانند اشیای جیرفت و شهداد را در ویترینهای خود نمایش میدهند.
افتتاح موزه بزرگ مصر را میتوان نقطهعطفی در تاریخ موزهداری جهان دانست؛ موزهای که همزمان روایتگر تمدن کهن و نمایشگر قدرت فرهنگی دنیای مدرن است. در حالیکه مصر با بازتعریف میراث خود توانسته توجه جهانیان را جلب کند، ایران نیز با پشتوانه تمدنی کمنظیر، نیازمند برنامهریزی و نوسازی در عرصه موزهداری است تا بتواند میراث خود را به شیوهای جهانی عرضه کند.
The post مصر و ایران؛ از اهرام ثلاثه تا میدان مشق تهران first appeared on صدای میراث.
نوشته مصر و ایران؛ از اهرام ثلاثه تا میدان مشق تهران اولین بار در صدای میراث. پدیدار شد.





