شرکت هرمس خودرو، به عنوان یکی از مجریان واردات خودرو در دور جدید، سرانجام قیمت نهایی و قطعی هیوندای توسان L مدل ۲۰۲۵ را برای متقاضیانی که در دور هفتم سامانه یکپارچه (اسفند ماه ۱۴۰۳) ثبت نام کرده بودند، مشخص کرد. این بخشنامه، که پیرو ثبتنامهای اولیه سال گذشته منتشر شده، قیمت نهایی خودرو با احتساب تمامی هزینههای جانبی را شفافسازی میکند.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، قیمت پایه (قطعی بدون مالیات بر ارزش افزوده و هزینههای جانبی) این کراساوور محبوب کرهای معادل ۳.۲۹۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال (سه میلیارد و دویست و نود میلیون ریال) تعیین شده بود. اما نکته حائز اهمیت، اعلام قیمت نهایی تمامشده برای مصرفکننده است.
طبق اعلام هرمس خودرو، متقاضیان این طرح که مراحل پیشثبتنام را در اسفند ۱۴۰۳ تکمیل کردهاند، اکنون باید مبلغ نهایی ۴.۳۷۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (چهار میلیارد و سیصد و هفتاد میلیون تومان) را برای تکمیل فرآیند خرید و تحویل خودرو پرداخت نمایند. این مبلغ شامل قیمت پایه به همراه تمامی هزینههای قانونی، عوارض، مالیات بر ارزش افزوده، هزینههای شمارهگذاری و سایر مخارج جانبی است که تا لحظه تحویل به مشتری محاسبه شده است.
شرایط فروش و جزئیات قیمتگذاری توسان وارداتی
بخشنامه فروش هرمس خودرو به طور خاص بر تسویه حساب متقاضیان دور هفتم سامانه یکپارچه (اسفند ۱۴۰۳) تمرکز دارد. این اقدام پس از یک دوره انتظار، تکلیف نهایی این گروه از خریداران را مشخص میکند. قیمت اعلامی (۴.۳۷ میلیارد تومان) در حالی نهایی شده که قیمت پایه خودرو ۳۲۹ میلیون تومان بوده است، که این اختلاف قابل توجه، نشاندهنده سهم بالای هزینههای واردات، تعرفهها و مالیاتها در قیمت نهایی خودروهای وارداتی است.
جزئیات پرداخت و تعهدات
بر اساس جدول ارائه شده، فرآیند پرداخت در سه مرحله تعریف شده بود که دو مرحله اول آن شامل پرداختهای ۱.۳۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریالی و ۱.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریالی بوده است. مرحله سوم و نهایی، که اکنون زمان آن فرا رسیده، تسویه کامل خودرو در زمان صدور دعوتنامه است.
هرمس خودرو متعهد شده است که خودروها را ظرف مدت ۱۲۰ روز کاری پس از تکمیل وجه و فرآیندهای مربوطه، به مشتریان تحویل دهد. همچنین، جریمه تاخیر در تحویل خودرو (در صورت قصور از جانب شرکت) به صورت سالیانه ۱۸ درصد محاسبه و به خریداران پرداخت خواهد شد که این مورد، یک بند استاندارد در قراردادهای فروش خودرو در ایران محسوب میشود. خودروهای واگذار شده با مدل ۲۰۲۵ و با وضعیت سند «آزاد» (غیررهنی) خواهند بود.
جدول کامل شرایط فروش (اسفند ۱۴۰۳)
| قطعی (بدون احتساب مالیات ارزش افزوده) | ۳۲,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال | ||
| مراحل پرداخت | أ | مرحله اول واریزی | ۱۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال |
| ب | مرحله دوم واریزی | ۱۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال | |
| ج | پرداخت های آتی | در زمان صدور دعوت نامه/ تسویه کامل | |
| مدل | ۲۰۲۵ | ||
| وضعیت سند | آزاد | ||
| سود مشارکت | ——- | ||
| سود انصراف (سالیانه) | ——- | ||
| تاخیر در تحویل خودرو | ۱۸٪ سالیانه | ||
| زمان تحویل خودرو | ۱۲۰ روز | ||
| رنگ خودرو | سفید متالیک – مشکی متالیک |
بررسی فنی هیوندای توسان L-1500T؛ مشخصات موتوری و ابعاد
نکته بسیار مهمی که در بخشنامه فروش هرمس خودرو به چشم میخورد، کد مدل TUCSON L-1500T است. این کد، مشخصات فنی کلیدی این کراساوور وارداتی را افشا میکند. برخلاف نسلهای گذشته که با موتورهای تنفس طبیعی ۲.۰ لیتری یا ۲.۴ لیتری در ایران شناخته میشدند، این نسخه مجهز به پیشرانه مدرن و کمحجم توربوشارژ است.
پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو (Smartstream G4FS)
قلب تپنده این مدل، موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ GDI از خانواده Smartstream هیوندای است. این پیشرانه که با کد G4FS شناخته میشود، توانایی تولید حداکثر قدرت در حدود ۱۹۷ اسب بخار (یا ۲۰۰ پرسیاشمت) و حداکثر گشتاور ۲۵۳ نیوتنمتر را داراست. این اعداد و ارقام، توسان جدید را به یکی از قدرتمندترین گزینهها در سگمنت خود در بازار ایران تبدیل میکند، به خصوص در مقایسه با رقبای چینی که اغلب از موتورهای ۱.۵ یا ۱.۶ لیتری توربو با قدرت کمتر استفاده میکنند.
انتقال قدرت در این مدل به احتمال زیاد توسط یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه (۷-DCT) صورت میگیرد که شتابگیری روان و مصرف سوخت بهینهتری را (در مقایسه با گیربکسهای اتوماتیک سنتی) به ارمغان میآورد. البته، برخی نسخههای این موتور با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (8AT) نیز عرضه میشوند و باید منتظر ماند و دید هرمس خودرو کدام ترکیب را برای بازار ایران نهایی کرده است.
ابعاد و طراحی؛ معنای حرف “L”
حرف “L” در نام این مدل، مخفف “Long Wheelbase” یا «فاصله محوری طولانی» است. این نسخه از توسان، به طور خاص برای بازارهایی مانند چین (و اکنون ایران) توسعه یافته که فضای سرنشینان عقب در آنها اهمیت ویژهای دارد. نسل چهارم توسان با زبان طراحی “Parametric Dynamics” (دینامیک پارامتریک) معرفی شد که شاخصه اصلی آن، جلوپنجرهای است که چراغهای روشنایی روز (DRL) به صورت یکپارچه و مخفی در آن ادغام شدهاند.
در حالی که نسخه استاندارد جهانی توسان دارای فاصله محوری ۲۶۸۰ میلیمتر است، نسخه “L” دارای فاصله محوری ۲۷۵۵ میلیمتر (۷.۵ سانتیمتر کشیدهتر) میباشد. این افزایش طول مستقیماً به فضای پای سرنشینان عقب اختصاص یافته و توسان L را از نظر فضای کابین به رده بالاتر، یعنی سگمنت D-SUV، نزدیک میکند. طول کلی خودرو نیز از حدود ۴.۵ متر در نسخه استاندارد به حدود ۴.۶۷ متر در نسخه L افزایش یافته است.
کابین، امکانات و جایگاه در بازار ایران
نسل چهارم توسان نه تنها در طراحی بیرونی، بلکه در طراحی داخلی نیز یک انقلاب کامل را تجربه کرده است. این خودرو با ورود به بازار ایران، استانداردهای جدیدی را در سگمنت خود تعریف خواهد کرد.
تکنولوژی و امکانات رفاهی
کابین توسان ۲۰۲۵
کابین توسان ۲۰۲۵ با الهام از یک “آبشار” طراحی شده است؛ جایی که کنسول مرکزی به صورت یکپارچه به صفحه نمایش مرکزی میریزد. در این مدل، استفاده از دکمههای فیزیکی به حداقل رسیده و اکثر تنظیمات از طریق پنلهای لمسی انجام میشود. از جمله امکانات مورد انتظار در نسخههای وارداتی (با توجه به شماره بخشنامههای SC-02, SC-03, SC-04 که نشاندهنده تیپهای مختلف است) میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
کلاستر دیجیتال: صفحه کیلومترشمار تمام دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی.
نمایشگر مرکزی: مانیتور لمسی ۱۰.۲۵ اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو.
سیستم تعویض دنده: استفاده از سیستم “Shift-by-Wire” (تعویض دنده دکمهای) که فضای زیادی را در کنسول مرکزی آزاد کرده است.
نورپردازی محیطی: سیستم نورپردازی داخلی با قابلیت انتخاب رنگ.
امکانات رفاهی: سقف پانورامیک، شارژر بیسیم، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک، صندلیهای برقی جلو (احتمالاً همراه با گرمکن و سردکن) و درب صندوق برقی.
ایمنی و سیستمهای کمکی راننده (ADAS)
اگرچه سطح دقیق آپشنها هنوز به تفکیک تیپ مشخص نیست، اما توسان ۲۰۲۵ در بازارهای جهانی با پکیج کامل ایمنی Hyundai SmartSense عرضه میشود. این پکیج شامل رادار نقطه کور (Blind-Spot Monitoring)، سیستم هشدار و جلوگیری از برخورد از جلو (FCA)، دستیار حفظ خودرو در بین خطوط (LKA)، کروز کنترل هوشمند تطبیقی (SCC) و هشدار ترافیک عبوری از عقب (RCTA) است. حضور این سیستمها در نسخه وارداتی، آن را به گزینهای بسیار امن در بازار تبدیل میکند.
تحلیل بازار و رقبا
هیوندای توسان L-1500T با قیمت نهایی ۴ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان، در یکی از شلوغترین و در عین حال گرانترین بخشهای بازار خودرو ایران قرار میگیرد.
نقطه قوت: برگ برنده اصلی توسان، برند معتبر هیوندای، طراحی فوقالعاده مدرن، پیشرانه قدرتمند ۱۹۷ اسب بخاری و مهمتر از همه، کابین بسیار جادار (به لطف فاصله محوری LWB) است. این خودرو از نظر ابعاد داخلی، رقبای همسگمنت خود (مانند کیا اسپورتیج در صورت واردات) و حتی خودروهای چینی مانند فونیکس تیگو ۸ پرو را به چالش میکشد.
نقطه ضعف بالقوه: قیمت بسیار بالای خودرو، که البته ناشی از تعرفههای سنگین واردات و هزینههای جانبی است، آن را از دسترس بخش بزرگی از طبقه متوسط دور میکند. همچنین، حساسیت پیشرانههای GDI به کیفیت سوخت و پیچیدگی فنی گیربکس دوکلاچه، نیازمند نگهداری دقیقتر و استفاده از سوخت باکیفیت است که میتواند برای برخی مالکان در درازمدت چالشبرانگیز باشد.
رقبا: رقیب مستقیم این خودرو، کیا اسپورتیج است که هنوز وضعیت واردات انبوه آن مشخص نیست. در غیاب آن، رقبای اصلی توسان L، کراساوورهای ردهبالای چینی خواهند بود؛ به خصوص فونیکس تیگو ۸ پرو مکس و KMC K7 که با قیمتی رقابتی (و در مواردی ارزانتر) امکانات مشابه یا حتی بیشتری (مانند ۷ صندلی یا سیستم AWD) ارائه میدهند. با این حال، اعتبار برند هیوندای، برگ برندهای است که خریداران سنتیتر را به سمت توسان جذب خواهد کرد.
در نهایت، ورود هیوندای توسان ۲۰۲۵ با این مشخصات فنی و ابعاد، خون تازهای به رگهای بازار تشنه کراساوورهای مدرن وارداتی خواهد بود و انتخابهای خریداران در این بازه قیمتی را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار خواهد داد.
نوشته قیمت نهایی هیوندای توسان ۲۰۲۵ هرمس خودرو اعلام شد + جدول آبان 1404 اولین بار در گیومه. پدیدار شد.



