در این مراسم که با حضور محمد صالح ضیایی فرماندار بندرانزلی، علی فتح اللهی مدیر کل اداره اجتماعی و فرهنگی استانداری، یونس رنجکش مدیر کل سرمایه گذاری و اشتغال استانداری گیلان، یوسف سلمان خواه سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گیلان، علیرضا تابش مدیر عامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی کشور و معاونین سیاسی، برنامهریزی، عمرانی و فعالین حوزه گردشگری شهرستان حضور داشتند.
علیرضا تابش مدیر عامل هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی کشور با تشریح فعالیت های این هلدینگ به توانمندی های استان گیلان بویژه بندرانزلی در حوزه گردشگری اشاره کرد و از همه دست اندرکاران این حوزه خواست تا با همیاری هم در تحقق برنامههای این مجموعه بکوشند تا استان گیلان که قطب گردشگری کشور است فعالتر گردد.
در این مراسم بعد از اجرای موسیقی سنتی از خانواده معظم شهید محراب بشارتی از شهدای جنگ ۱۲ روزه رژیم جنایتکار صهیونیستی و محمد کوچکپور هنرمند بین المللی رشته عکاسی با اهدای لوح تقدیر و هدیه تجلیل بعمل آمد و از پوستر گردشگری گیلان رونمایی شد.
در این رویداد ابتدا دکتر سیدباقری ضمن تبریک هفته گردشگری و میلاد امام حسن عسگری علیه السلام ، تاریخچه و اهداف شرکت دهکده ساحلی و جایگاه آن در هلدینگ هگتا را بیان نموده و شروع فصلی نو با آغاز فعالیتهای گردشگری با برنامه ریزی تور گردشگری گیلان با مشارکت شرکتهای قطار رجا ، آژانس تامین و شرکت دهکده ساحلی و احداث پروژه تفریحی گردشگری ساحل دهکده ساحلی با همکاری سازمان تامین اجتماعی را اعلام نموده و از تمامی فعالان گردشگری در استان گیلان دعوت به همکاری کرد.
دکتر سلمانخواه مدیرکل محترم میراث نیز ضمن تبریک هفته گردشگری از تاریخچه کهن و جذاب استان گیلان سخن گفته و با خرسندی از همکاریهای مشترک با هلدینگ هگتا، برخی اهداف و برنامه های مشترک را ارائه نمودند.
در ادامه از پدر و مادر شهید محراب بشارتی ، شهید سرافراز شهر بندر انزلی در جنگ دوازده روزه و همچنین اقای محمد کوچکپور عکاس ، طبیعتگرد، دارنده دکترای عکاسی ، نویسنده کتاب دریچه سبز استان گیلان با حضور اقای دکتر تابش و سایر نمایندگان دولت حاضر در جلسه تقدیر شد.
در پایان با حضور پدر و مادر شهید بشارتی از پوستر تور گیلان گیلانگردی شرکت دهکده ساحلی رونمایی گردید.
سخنان علیرضا تابش عضو شورای راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین «هگتا» ، در آیین شب گردشگری گیلان:
بخش نخست:
توسعه زیرساخت های گردشگری شمال با پیشرانی هگتا
۱.تسهیل در گیلان گردی با توسعه گردشگری ریلی و تلاش برای اتصال قطار گردشگری به بندر انزلی و تاکید بر همکاری بخش خصوصی استان
۲.توسعه گردشگری دریا محور در دریا و تالاب
از جمله هتل و رستوران شناور و قایق و کشتیهای تفریحی
۳.توسعه هتل داری با ایجاد شعبه ای از زنجیره هتل هما در گیلان
۴ .توسعه بوتیک هتل به صورت مشترک با میراث فرهنگی در مدرسه های قدیمی فاقد کاربری آموزشی، در روستاهای ییلاقی و یا بناهای تاریخی بازسازی شده
۵ .توسعه بوم گردی با سازه های بومی با کمک استانداری در ارایه زمین و تسهیلات
۶ .توسعه گردشگری در دهکده ساحلی با طرح گردشگری در ساحل دهکده با همکاری سازمان
۷. فروش انبوه شخصی و سازمانی تور
با قیمت مناسب
گیلانگردی با همکاری رجا اژانس و دهکده
۸ .همکاری با بخش خصوصی در گردشگری سلامت با نگاه ویژه به تورهای ورودی کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس
۹ .گردشگری مسولانه که شعار گردشگری گیلان هست و هتلداری سبز
۱۰ . استقبال از رویداد محور شدن مجموعه های گردشگری مثل دهکده ساحلی و هتل های جهانگردی
۱۱.سرمایه گذاری در زمین های ایرانگردی جهانگردی
۱۲.حمایت از فروش و بازاریابی صنایع دستی در شرکتهای تابعه هگتا
بخش دوم:
پیشنهادهایی اجرایی برای توسعه ی گردشگری در گیلان
به گمان من اجرای این پیشنهادات ، موتور خاموش و فراموش شدهی اقتصاد ایران را روشن می کند. صنعت گردشگری به همان میزان که در شرایط کنونی تحریمی کشور، درآمدزا و ارزآور است، می تواند در صورت مدیریت صحیح و هدفمند به عنوان اهرم مناسبی در پیشبرد دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران نیز عمل کند، چراکه هر گردشگر خود به سفیر فرهنگی سیار ایران تبدیل خواهد شد و در عمل بسیاری از تبلیغات سوء رسانه های گروهی غربی را می تواند خنثی کند.
ایران براساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، رتبه ی دهم جاذبه های تاریخی و باستانی و همچنین رتبه ی پنجم جاذبه های طبیعی دنیا را دارد، با توجه به این امر، در صورتی که کالای جهانگردی و گردشگری ایرانی به نحو مناسب و در فضای امنی عرضه و ترویج شود، می تواند نقش مهمی در رونق اقتصادی و افزایش اشتغال زایی حتی در شرایط سخت تحریم ایفا کند.
در این رابطه، نکته ای که همواره دغدغه ی خاطر متولیان صنعت گردشگری کشورها از جمله ایران و همچنین متقاضیان و مشتریان این خدمات است، در کنار زیرساختها، موضوع امنیت و مهم تر از همه، احساس امنیت محیط گردشگری و کشورهای هدف است.
در این باره رسانه های گروهی، شبکه های اجتماعی، و بویژه صداوسیما و سایر رسانه های مرتبط در کشور و دستگاه های ذی ربط (وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان متولی، پلیس مرزی، مسؤولان خدمات فرودگاهی و مرزهای زمینی و دریایی و گمرک، اتاق بازرگانی، شهرداری ها) می توانند نقش مهمی در معرفی بهتر این خدمات، ایجاد تصویر مثبت ، تجربه های خاطره انگیز و ایجاد درآمدزایی برای فعالان این صنعت و صنایع زیرمجموعه ی آن، بویژه صنعت هتلداری، صنایع دستی و صنعت حمل و نقل استان گیلان ایفا کنند.
پیشنهادهای اجرایی در چند سطح :
پیشنهادهای عمومی؛
به منظور بررسی دلایل ضعف و مشکلات صنعت گردشگری در ایران، شایسته است کارگروهی شامل نمایندگی وزارت خارجه در استان ، بخش برون مرزی صدا و سیما، خدمات فرودگاهی ، منطقه آزاد انزلی، خدمات ریلی، و مرزهای زمینی و دریایی، گمرک، پلیس مرزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اداره کل بندر، نمایندگان جامعه ی تورگردانان ایران و بخش های خصوصی فعال در هتلداری، صنایع دستی و حمل و نقل تشکیل شود و علاوه بر این، الگوهای بازاریابی، تبلیغات، معرفی و عرضه ی جاذبه های گردشگری گیلان مورد کنکاش دوباره قرار گیرد و پیشنهادهای اجرایی لازم ارائه شود.
لزوم تصحیح اراده و نگاه مسوولان کشور و همچنین مردم ایران به صنعت گردشگری و گردشگر خارجی از نگرش سنتی به نگرش اقتصادمحور و توجه بیشتر به ویژگی اشتغال آفرینی، درآمدزایی و تولیدی آن.
(اگرچه صنعت گردشگری به اعتقاد بعضی می تواند آفت هایی را به همراه داشته باشد؛ اما بدون شک اجرای یک استراتژی و مدیریت صحیح و هدفمند، آفت ها و آسیب های آن را به حداقل ممکن کاهش می دهد.)
ویژگی صنعت گردشگری فرار بودن، ترسو بودن، آرامش طلبی و صلح جویی است، بنابراین باید از هرگونه اقدامی که شائبه ی ایجاد ناامنی در استان را به همراه داشته باشد، اجتناب شود و برای ارائه ی تصویر امن از گیلان و ایران که تصویر حقیقی ایران نیز است، باید هزینه شود و تمام دستگاه های ذی ربط و مسوولان کشور در این رابطه باید نهایت احساس مسوولیت و بعضا کنترل زبانی و رفتاری را داشته باشند تا از تحمیل هزینه های ناخواسته به کشور و مردم اجتناب شود.
فراهم سازی بستر و زمینه های اولیه ی گردشگری در استان اعم از ایجاد تسهیلات بین راهی، گردشگری و اقامتی و تصویب قوانین تشویقی، تسهیلی .
پروژه های اجرایی ملی؛
افزایش کارایی و پاسخگویی ستاد هماهنگی خدمات سفر به عنوان نهاد متولی دولتی و افزایش مشارکت بخش خصوصی در آن، تا کارکرد اصلی خود را پیدا کند و بتواند پاسخگوی نیازهای حوزه گردشگری استان باشد.
تهیه و تصویب منشور گردشگری استان با هدف احترام و کرامت گردشگر (داخلی و خارجی) و تعیین وظایف و نحوه ی تعامل هر دستگاه در این رابطه.
ایجاد هم افزایی گردشگری استان و تهیه طرح مدیریت مقصد در استان گیلان، با محوریت بخش خصوصی گیلان و نمایندگان بخش های مختلف دولتی و نهادهای مسئول.
اعطای نقش موثر به بخش خصوصی، بویژه جامعه ی تورگردانان ایران به عنوان تنها متولی خصوصی بخش گردشگری و کمک به تجهیز، نوسازی و به روزآوری آن مطابق با نیازهای استان و استانداردهای ملی و جهانی.
توسعه ی رشته های مرتبط با صنعت گردشگری در سطوح دانشگاهی و همچنین تقویت مراکز آموزش خصوصی لازم و اخذ استانداردهای مختلف بین المللی در این رابطه با هدف تربیت کادر اجرایی لازم در بخش های دولتی و خصوصی و همگامی با تحولات روبه رشد این صنعت.
آمادگی هلدینگ هگتا برای آموزش های تخصصی در این حوزه
ایجاد دفاتر رایگان راهنمای گردشگری در فرودگاه ، مناطق ساحلی و راه آهن، مبادی ورودی اصلی استان و همچنین شهرهای مختلف استان برای راهنمایی و هدایت گردشگران داخلی و خارجی و رفع مشکلات آن ها (براساس تجربه ی بسیاری از کشورهای توریستی و بندری جهان).
توجه مضاعف به مقوله ی نگاه اول، تصویر اول و برخورد اول در تعامل با گردشگران خارجی، بویژه در مبادی ورودی استان و فرودگاه و راه آهن و بندر توسط پلیس مرزی، گمرک، بخش صدور روادید در پایانه های مسافری و قبل از همه ی آن ها در سفارتخانه های کشورمان در خارج از ایران و ارائه ی آموزش های لازم به کادرهای اجرایی این مراکز.
حمایت از ایجاد مراکز گردشگری نمونه در سراسر استان و تأمین و تجهیز آن ها به امکانات اولیه و اتخاذ راهکارهای لازم برای نظافت و بهداشت محیط های گردشگری و اقدامات حفاظتی زیست محیطی.
مناطق حفاظت شده روستایی ، محیط زیست ، موزه روستایی گیلان
ایجاد و تعریف پروژه های کوچک خانوادگی گردشگری در مراکز مختلف گردشگری استان با هدف افزایش اشتغال و درآمدزایی، به عنوان مثال در برخی استانهای کشورمان و بسیاری از کشورهای اروپایی «مزرعه ی کشاورزی گردشگری» و اقامتگاه های گردشگری و کشاورزی وجود دارد که می تواند الگوی نسبتا خوبی در اشتغال زایی و ایجاد تولید باشد.
پروژه های اجرایی فراملی؛
آماده سازی و آگاه سازی سفارتخانه ها و بخش های کنسولی در کشورهای همسایه به اهمیت جذب گردشگر خارجی و اصل کرامت گردشگر با توجه به این که این بخش اولین ویترین و پنجره ی ورودی جمهوری اسلامی ایران و استان گیلان نیز است.
ایجاد بخش رابط گردشگری در قالب اداره کل ترویج گردشگری در وزارت امور خارجه کشورمان که متولی و مرتبط با سازمان های متولی گردشگری در داخل و همچنین سفارتخانه ی ایران در خارج از کشور باشد.
تولید محتوا به زبان خارجی (Gilan Travel) که بتواند جاذبه های گردشگری استان را با استفاده از بلاگرها، برنامه سازان معروف در این صنعت به چند زبان زنده ی دنیا معرفی کند. برنامه سازی در این شبکه می تواند در قالب تهیه ی برنامه های مستند گردشگری، اخبار و گزارش های کوتاه خبری درباره ی کالاهای گردشگری ایران (طبیعت گردی، تاریخ گردی، صنایع دستی و …) و مصاحبه با صاحب نظران و گردشگران خارجی صورت گیرد.
استان گیلان همواره هنرمندان شاخصی در سینمای مستند و داستانی داشته و دارد.
استفاده از قدرت نرم فضای مجازی گردشگری، نویسندگان و خبرنگاران فعال در این صنعت، پورتال ها و وبلاگ نویسان گردشگری محلی کشورهای هدف باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و آن ها با داشتن ابتکارهایی مانند برگزاری همایش های ویژه، مسابقه و تور وبلاگ نویسان برای ترویج جاذبه های گردشگری استان گیلان به همکاری دعوت شوند.
تنوع غذایی در استان گیلان یکی از مهمترین جاذبه هاست، تربیت و صادر کردن آشپز گیلانی به کشورهای هدف و ترویج فرهنگ ایرانی از طریق عمومی سازی آشپزخانه و غذای گیلانی (شبیه تجربهی لبنانی ها و ترک ها در اروپا و آمریکا).
برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت برای دانشجویان ایران شناسی (با هدف گیلان شناسی) و معرفی میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی گیلان در این کرسی ها به عنوان خمیرمایه و نماد حضور فرهنگ و ادب ایرانی در کشورهای هدف و مکمل صنعت گردشگری کشورمان.
اعزام گروه های گردشگری تبلیغی از کشورهای هدف به استان گیلان، این گروه ها می توانند شامل عکاسان، فیلم برداران، روزنامه نگاران گردشگری، تورگردان ها، شخصیت های تأثیرگذار در عرصه ی افکار عمومی و رسانه های فرهنگی و خبری کشورهای مورد نظر باشند. معمولا این گروه ها بعد از برگشت از سفر به گیلان به صورت خودجوش با برگزاری نمایشگاه های عکس، کارگاه آموزشی ایرانگردی و مصاحبه و پخش گزارش های سفر در رادیو و تلویزیون های خصوصی یا محلی به تبلیغ و معرفی جاذبه های استان گیلان و سایر نقاط ایران می پردازند (این تجربه در بسیاری از کشورها جواب مثبت داده است).
اعزام گروه های کوچک موسیقی سنتی گیلان به کشورهای هدف و اجرای برنامه های فرهنگی گردشگری با همکاری و هدایت نمایندگی های سیاسی ذی نفع.
توجه به گردشگری سمینارها و کنفرانس ها در شهرهای مهم گیلان و توزیع مناسب آن و تلاش تمام دستگاهها و نمایندگی وزارت خارجه در اخذ میزبانی مناسبت های مختلف سیاسی، فرهنگی و بین المللی توسط استان گیلان.
تلاش برای جذب شخصیت های موثر ورزشی، رسانه ای، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جهانی و بین المللی برای سفر به مناظق گردشگری گیلان و معرفی ایران و جاذبه های گردشگری استان با استفاده از نام های معتبر و رسانه یی جهان .
ایجاد کلوپ های گردشگری گیلان در کشورهای خارجی و دارای ظرفیت گردشگری با استفاده از شخصیت های علاقه مند آن کشورها به گیلان.
توزیع مناسب ترویج گردشگری در کشورهایی که دارای ظرفیت ارسال گردشگر هستند.
تخصیص بودجه ویژه ی معرفی جاذبه های گردشگری گیلان برای ایجاد اناق معرفی گیلان در برخی نمایندگی های سیاسی کشورمان در خارج از کشور (همسایگان شمالی) و ارسال اقلام تبلیغاتی لازم، به طوری که به معرفی و ارائه ی جاذبه های گردشگری استان گیلان و سایر نقاط گردشگری کشورمان بپردازند.
شب گردشگری دهکده ساحلی با حضور دکتر علیرضا تابش مدیرعامل محترم هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی ( هگتا ) ، اقای دکتر سلمانخواه مدیرکل محترم میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان گیلان ، معاونین محترم استاندار گیلان ، فرماندار محترم شهرستان بندرانزلی و فعالان گردشگری استان از جمله جامعه هتلداران، آژانسداران، تورگردانها، تورلیدرها و سایر عناصر فعال در بخش خصوصی در دهکده ساحلی برگزار گردید.
در این رویداد ابتدا اقای دکتر سیدباقری ضمن تبریک هفته گردشگری و میلاد امام حسن عسگری علیه السلام ، تاریخچه و اهداف شرکت دهکده ساحلی و جایگاه آن در هلدینگ هگتا را بیان نموده و شروع فصلی نو با آغاز فعالیتهای گردشگری با برنامه ریزی تور گردشگری گیلان با مشارکت شرکتهای قطار رجا ، آژانس تامین و شرکت دهکده ساحلی و احداث پروژه تفریحی گردشگری ساحل دهکده ساحلی با همکاری سازمان تامین اجتماعی را اعلام نموده و از تمامی فعالان گردشگری در استان گیلان دعوت به همکاری نمود.
دکتر تابش به معرفی هلدینگ هگتا و شرکتهای تابعه پرداخت و اهداف این هلدینگ در استان را به شرح ذیل تبیین نمودند.
…
دکتر سلمانخواه مدیرکل محترم میراث نیز ضمن تبریک هفته گردشگری از تاریخچه کهن و جذاب استان گیلان سخن گفته و با خرسندی از همکاریهای مشترک با هلدینگ هگتا، برخی اهداف و برنامه های مشترک را ارائه نمودند.
در ادامه از پدر و مادر شهید محراب بشارتی ، شهید سرافراز شهر بندر انزلی در جنگ دوازده روزه و همچنین اقای محمد کوچکپور عکاس ، طبیعتگرد، دارنده دکترای عکاسی، نویسنده کتاب دریچه سبز استان گیلان با حضور اقای دکتر تابش و سایر نمایندگان دولت حاضر در جلسه تقدیر شد
در پایان با حضور پدر و مادر شهید بشارتی از پوستر تور گیلان گیلانگردی شرکت دهکده ساحلی رونمایی گردید.
نوشته برگزاری شب فرهنگی گردشگری توسط شرکت دهکده ساحلی انزلی اولین بار در معین نیوز – خبری تحلیلی MoeenNews. پدیدار شد.