پایگاه خبری صدای میراث: معماری ایرانی در نیم قرن اخیر دچار دگرگونی شده و الگوهای معماری اروپایی و رومی حتی به قلب شهرهای تاریخی نیز رسیده است. آن دوره از معماری ایرانی که در شهرهای کویری و شمالی و جنوبی و حتی در شرق ایران در زابل و مرز افغانستان معماری خانه ها برگرفته از اقلیم بود به پایان رسیده و با ورود سبک های تقلیدی معماری به ایران که عمدتا برگرفته از سبک های جدید اروپایی و به اصطلاح معماران رومی بود، معماری ایرانی نیز فراموش شد.
به گزارش صدای میراث، مشاهده سبک های معماری در شهرهای ایران و حتی شهرهای تاریخی به خوبی مشخص می کند که چگونه یک الگوی ثابت معماری در تمام شهرهای کشور رواج یافته و نظیر آنچه در معماری خانه ها و بناها در تهران مشاهده می شود در روستاهای دورافتاده در شرق و غرب و شمال و جنوب کشور نیز همین الگوی ثابت رسوخ رکرده و حتی شهرهای تاریخی را نیز دچار بی هویتی معماری کرده است.
همین دیروز امیر انوشفر، طراح و معمار ایرانی که در احیای بافت های تاریخی در کشورهای مراکش، ایتالیا و فرانسه نیز حضور داشته است، در گفت وگو با ایلنا اعلام کرد که «رومن سازی» یا همان معماری غربی و اروپایی تا قلب شهر فین کاشان و بیخ گوش محوطه باستانی 8 هزار ساله سیلک نیز رسوخ کرده است.
او معتقد است، در سالهای پس از انقلاب، به ویژه پس از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، معماری ایرانی دچار بیهویتی و ناهنجاری عجیب در ساخت بناهای مسکونی شد. توسعه شهر تهران هم با الگوی برجسازی به شیوه کپی های دست چندم از معماری غرب با سبک و طرح رومی ادامه یافت که هیچ ارتباطی به فرهنگ ایران نداشت. همین معماری غربی و رومی نیز در شمال و غرب تهران به الگوی غالب در ساخت و سازهای شهری تبدیل شد.
انوشفر با انتقاد از تداوم روند رومی سازی معماری در ایران به انتقاد از رواج معماری رومی حتی در شهرهای تاریخی پرداخت و گفت: متاسفانه بیهویتی و ناهنجاری فرهنگی در معماری معاصر ایران تا جایی پیش رفته که در جاده باغ فین کاشان و درست در نزدیکی و بیخ گوش محوطه باستانی ۸ هزار ساله سیلک، ساخت و سازهای عجیب با الگوهای رومی به اندازه ای تکرار شده که حتی منجر به اعتراض معماران برجسته در کنگره معماری شهر کاشان شد.
معمار و طراح ایرانی که در احیای بافت های تاریخی پاریس، ونیز و رباط حضور داشته است، با ابراز تاسف از رواج رومن سازی در معماری حتی در شهرهای تاریخی ایران گفت: وظیفه میراث فرهنگی است که مانع از شکل گیری ناهنجاریهای معماری در شهرها و مناطق تاریخی کشور شود.
انوشفر با اشاره به وجود حدود ۷۰۰ مدرسه معماری و موسسه آموزش معماری در ایران اعلام کرد: فرانسه تنها ۳۶ مدرسه و موسسه معماری دارد. اما متاسفانه معماری معاصر ایران هنوز هویت خود را پیدا نکرده و نظام معماری منفعت طلبانه و بازاری در کشور نیز با خط دادن به معماران ایرانی عامل شکل گیری معماری یک دست غربی در ایران است.
او با انتقاد از بی توجهی دستگاه های مسئول در حوزه معماری در کشور بویژه شهرداری ها که متوجه تغییر سبک معماری در ایران نیستند، افزود: سبک و شیوه معماری ایران تابع بازار و بیسلیقگی حاکم در زیباییشناسی معماری شده و در این شرایط باید رسید کدام ارگانها باید جلوی چنین فعالیت مخربی در معماری ایران را بگیرند؟شهرداری ها به عنوان ارگانی که خود ضابط قانون هستند باید سواد معماری داشته باشند و با روند یکدست شدن معماری ایران به سبک غربی جلوگیری کنند.
نوشته «رومن سازی» به فین و سیلک رسید اولین بار در صدای میراث. پدیدار شد.