دوشنبه, مهر 7, 1404
  • About
  • Advertise
  • Careers
اخبار کوتاه
  • اخبار
  • اخبار کوتاه
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فناوری
  • ورزشی
  • ورود کاربر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
اخبار کوتاه
خانه اخبار

بازار خودرو پس از مکانیسم ماشه؛ تکرار الگوی برجام؟

توسط آکوت
16 شهریور 1404
در اخبار
149 1
0
بازار خودرو پس از مکانیسم ماشه؛ تکرار الگوی برجام؟

آخرین اخبار

پزشکیان تکلیف خروج از NPT را مشخص کرد

7 مهر 1404

پزشکیان: درخواست آمریکا غیرقابل قبول است/ بیان حقانیت ایران در سازمان ملل

7 مهر 1404

بخش خبر خوان؛ بهار نیوز
بازار خودرو پس از مکانیسم ماشه؛ تکرار الگوی برجام؟

گروه اقتصادی: مقایسه قیمت خودروها در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ -پیش از خروج آمریکا از برجام – و ۱۰ تیر ۱۳۹۷ -دو ماه پس از آن- نشان می‌دهد که بخش مهمی از بازار خودرو دستخوش تغییرات قابل‌توجهی شده است:

  • پراید ۱۱۱: از ۲۳ میلیون به ۲۶ میلیون تومان رسید (۱۳ درصد افزایش)
    پژو ۲۰۷: از ۶۰ میلیون به ۷۳ میلیون تومان (۲۱ درصد افزایش)
    دنا پلاس: از ۶۵ میلیون به ۸۰ میلیون تومان (۲۳ درصد افزایش)
    تویوتا راو۴: از ۳۸۰ میلیون به ۴۲۰ میلیون تومان (۱۰ درصد افزایش)
    پورشه ماکان: از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان (۱۲ درصد افزایش)

به گزارش اکو ایران، این ارقام در نگاه اول شاید «جزئی» به نظر برسند، چرا که سطح قیمت‌ها در آن زمان بسیار پایین‌تر از وضعیت کنونی بازار بود. اما اگر به درصد تغییرات توجه کنیم، متوجه می‌شویم که حتی خودروهای پرتیراژ داخلی طی تنها دو ماه افزایش‌های بیش از ۲۰ درصدی را تجربه کرده‌اند. این جهش، نشان‌دهنده میزان حساسیت بازار به تحولات سیاسی و روانی در آن مقطع است.
چرا تغییرات به چشم نمی‌آمد؟
دو عامل موجب شد که افزایش‌های آن دوره چندان به چشم نیاید:
سطح پایین مطلق قیمت‌ها: در شرایطی که پراید حدود ۲۳ میلیون تومان بود، افزایش ۳ میلیون تومانی شاید در ذهن خریداران به اندازه امروز «بحرانی» تلقی نمی‌شد.
سرعت پایین‌تر چرخه‌های خبری و تحلیلی: در سال ۱۳۹۷، هنوز بازار خودرو به شکل امروز زیر ذره‌بین شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آنلاین قرار نداشت.
با این حال، بازار نشان داد که حتی شوک روانی برجام می‌تواند در مدت کوتاهی درصدهای بزرگی از افزایش قیمت را رقم بزند.
ماشه در مسیر برجام؟
اکنون که موضوع فعال شدن مکانیسم ماشه مطرح است، بسیاری از تحلیل‌ها بار دیگر بر «اثرات روانی» آن تأکید می‌کنند. اما تجربه خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که حتی اگر اثرات اقتصادی مستقیم محدود باشند، واکنش روانی بازار می‌تواند به‌تنهایی موجی از افزایش قیمت‌ها را رقم بزند.
پرسش کلیدی این است: اگر همان‌طور که در سال ۹۷ دیدیم، اثر روانی به تنهایی توانست رشد ۱۰ تا ۲۳ درصدی قیمت خودرو را ظرف 2 ماه ایجاد کند، آیا می‌توان مطمئن بود که امروز تاثیر روانی نتواند تاثیر چشم‌گیری بر قیمت‌های بازار خودرو بگذارد؟ تازه با فرض اینکه تاثیر اسنپ‌بک فقط روانی باشد.

پست قبلی

یوگا؛ درمان مؤثر استرس نسل Z در دنیای پراضطراب امروز

پست بعدی

بازار خودرو پس از مکانیسم ماشه؛ تکرار الگوی برجام؟

پست بعدی
بازار خودرو پس از مکانیسم ماشه؛ تکرار الگوی برجام؟

بازار خودرو پس از مکانیسم ماشه؛ تکرار الگوی برجام؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار پربازدید

لزوم نظارت بر بازار و کنترل قیمت ها/ حمایت از تولید مورد توجه قرار گیرد

لزوم نظارت بر بازار و کنترل قیمت ها/ حمایت از تولید مورد توجه قرار گیرد

3 هفته قبل
«وحدت»؛ کلید اقتدار امت اسلامی، سد نفوذ دشمنان

«وحدت»؛ کلید اقتدار امت اسلامی، سد نفوذ دشمنان

3 هفته قبل
واکنش دبیر فدراسیون به کارزار برکناری قلعه‌نویی: این کارها احساسی است

واکنش دبیر فدراسیون به کارزار برکناری قلعه‌نویی: این کارها احساسی است

3 هفته قبل
رقابت علی دایی و عادل فردوسی‌پور در زمین فوتبال برای کار خیر

رقابت علی دایی و عادل فردوسی‌پور در زمین فوتبال برای کار خیر

3 هفته قبل

دسته بندی خبرها

  • اخبار
  • اخبار کوتاه
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فناوری
  • ورزشی
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک

اخبار روز

  • ملت ایران راز و رمز پیروزی را یافته‌اند

    ملت ایران راز و رمز پیروزی را یافته‌اند

    469 اشتراک گذاری ها
    اشتراک گذاری 188 توییت 117
  • دستگیری 4 عضو یک خانواده به اتهام قتل مرد ۶۰ ساله در رزن

    468 اشتراک گذاری ها
    اشتراک گذاری 187 توییت 117
  • آی ناز آق آتابای دانش آموز مدرسه فرزانگان گنبدکاووس در کنکور سراسری رتبه ۱۸ رشته ریاضی را کسب کرده است.

    468 اشتراک گذاری ها
    اشتراک گذاری 187 توییت 117
  • مسیر تحول و نقش‌آفرینی در روابط عمومی ها / نقش استراتژیک رسانه در تقویت روابط عمومی

    467 اشتراک گذاری ها
    اشتراک گذاری 187 توییت 117
  • همایش «دف نوازان» در بجنورد

    467 اشتراک گذاری ها
    اشتراک گذاری 187 توییت 117
اخبار کوتاه

آکوت اخبار کوتاه
اخبار روز ایران و جهان را از رسانه آکوت پیگیری کنید.

آخرین خبرها

  • شزنی: امیدوارم گارسیا هر چه زودتر به دروازه بارسلونا بازگردد
  • حضور «جمال لویس» در پرسپولیس منتفی شد
  • سازمان ملل بازگشت تحریم های ایران را کلید زد
  • بهمن چوبی اصل به اتهام جاسوسی اعدام شد
  • پزشکیان تکلیف خروج از NPT را مشخص کرد

پیوندهای مهم

لوازم یدکی هایما – لوازم یدکی اکستریم – سوپر یخچالی کابینت – سبزیتو: راهنمای زندگی سبز – مایکروسافت پرشیا: خرید لایسنس محصولات اورجینال –

تمامی حقوق برای وب سایت آکوت محفوظ است

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • Home
  • اخبار

تمامی حقوق برای وب سایت آکوت محفوظ است